czwartek, 19 kwietnia 2018

[BociaNowe] Wstępna koncepcja inwestycji

Moderator inwestycje zaprezentował dwie wstępne koncepcje architektoniczne nowego kompleksu mieszkaniowego, który powstanie na bydgoskim Bocianowie.


O planach Moderator Inwestycje na tereny poprzemysłowe w rejonie ulic Rycerskiej, Świeckiej i Pomorskiej wiadomo od kilku miesięcy, kiedy to zakończyło się scalanie działek zakupionych od kilku podmiotów. Zapowiedziano wtedy, że na około 5 hektarach powstanie nawet 1500 mieszkań.

Planując nową inwestycję firma postanowiła konsultować projekt z mieszkańcami. W lutym ogłoszono konkurs na nazwę osiedla, łącznie przez 4 tygodnie do organizatorów przysłano 327 maili, które zwierały prawie 2400 propozycji. Patronem konkursu był blog Bydgoszcz w budowie. Tuż przed świętami Wielkiej Nocy wybrano nazwę - Osiedle BociaNowe. W środę (tj. 18-04-2018) na terenie przyszłej inwestycji wręczono nagrodę przedstawicielce laureatki. 

Wręcznie nagrody zostało połączone z kolejnym etapem konsultacji projektu z mieszkańcami. Inwestor zaprezentował dwie wstępne koncepcje inwestycji. Jedną z nich stworzyła bydgoska pracownia Archhouse, która zaprojektowała między innymi budowany River Tower czy planowaną przebudowę starej farbiarni na bydgoskiej Wenecji na hotel Hampton by Hilton. Drugą z nich stworzyła warszawska firma WXCA, dla fanów architektury znana między innymi z projektu Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach koło Kielc. Projekt ten znalazł się w dziesiątce polskich propozycji do najważniejszej nagrody architektonicznej w Europie - imienia Mies van der Rohe (edycja 2017).

Wstępne koncepcje obu pracowni będą w najbliższym czasie konsultowane z bydgoszczanami Inwestor bedzie chciał lepiej dopasować swoje plany do oczekiwań przyszłych, potencjalnych mieszkańców. Wysokość zabudowy oraz liczba budynków nie jest jeszcze ostateczna.
Równocześnie w Urzędzie Miasta trwają prace nad uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu. Plan konsultowany jest z inwestorem. Wiadomo jedynie, że pobliska bocznica kolejowa zostanie zlikwidowana, w jej miejsce powstanie częściowo teren zielony, częściowo druga nitka trasy WZ. Nowy plan zagospodarowania ma zostać uchwalony na przełomie tego i przyszłego roku.

Jednym z założeń obu koncepcji, oprócz budowy do 1500 mieszkań, jest brak ruchu samochodowego w środku osiedla. Wokół całego kompleksu będą drogi, a parkingi znajdą się pod ziemią oraz częściowo od strony obecnej bocznicy kolejowej. Kolejnym założeniem jest pozostawienie zabytkowego budynku dawnego dworca towarowego, który obecnie jest opuszczony. W przyszłości miałaby się tam znaleźć część usługowa oraz rozrywkowa. Nie zapadła jeszcze decyzja odnośnie hali, która jest "doklejona" do dawnego dworca. Na pewno większość obiektu zostanie wyburzona, możliwe jednak że część zostanie zachowana.
Zanim hala zostanie wyburzona planowane będzie wykorzystywana do różnego rodzaju wydarzeń. Niedługo w jej wnętrzach zostanie nagrany musical z udziałem między innymi Bisza, Krystyny Mazurównej oraz Czesława Mozila. Wnętrza hali mieszkańcy Bydgoszczy będą mogli zwiedzić podczas drzwi otwartych, ich termin będzie znany po przeprowadzeniu prac zabezpieczających. Halę będzie można bezpłatnie wykorzystać do wydarzeń kulturalnych, pod warunkiem akceptacji przed inwestora.

Budowa pierwszych budynków ma wystartować na początku przyszłego roku. Całość będzie gotowa w ciągu minimum 7-8 lat od rozpoczęcia inwestycji, tempo realizacji zostanie dopasowane do sprzedaży. Inwestycja zacznie się od ulicy Pomorskiej i stopniowo będzie się zbliżała do dawnego dworca towarowego przy Rycerskiej.

Poniżej zostały umieszczone zdjęcia z drona wykonane w pierwszej połowie kwietnia (pierwsze trzy zdjęcia),  prezentacja koncepcji w budynku, który zostanie wyburzony (czwarte zdjęcie), wstępne koncepcje pracowni WXCA (zdjęcia 5-9) oraz Archhouse (zdjęcia 10-12).





Koncepcja WXCA





Koncepcja Archhouse



17 komentarzy:

  1. Wszyscy to wczoraj mieli i w obszerniejszej formie. Spada poziom tutaj dramatycznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za opinię, szkoda że nie wiem komu dziękuję. Szkoda, że wyrażając opinię nie ma się odwagi podpisać.

      Usuń
    2. To sobie anonimowy idź tam

      Usuń
    3. To napisz sam na swoim blogu jeśli Ci się nie podoba!

      Usuń
    4. Co za buractwo. Nie przejmuj się Krystiand i rób dalej świetną robotę, życiowe przegrywy i tak były, są i będą.

      Usuń
    5. Nie przejmuję się. Nie uczestniczę w wyścigu kto szybciej coś napisze, bo Bydgoszcz w budowie to nie to samo co portale informacyjne (które z założenia są nastawione na szybkość, sensację i klikbajty). BWB pokazuje inwestycje, systematycznie, od początku do końca, w możliwie dobrej jakości, a w nowej wersji dojdzie jeszcze jedna funkcja której takie portale nie mają i mieć nie będą (szczegóły jeszcze w kwietniu).
      Gdybym był nastawiony na szybkość to bym jeździł z laptopem na takie wydarzenia i nie robił zdjęć lustrzanką, a na pewno bym ich mozolnie nie obrabiał przed publikacją.

      PS. Jak niektóre portale publikowały relację z wczorajszego wydarzenia to ja jeszcze jeździłem po Bydgoszczy i robiłem zdjęcia do jutrzejszego wpisu :)

      Usuń
    6. Nie wiem o co typowi chodzi, ale chyba żadne portale nie rywalizują z BWB, z tego co wiem niektórzy twórcy treści także wywodzą się z SSC.

      Usuń
    7. Chyba Tobie spada poziom dramatycznie. BWB to doskonała strona.

      Usuń
    8. Autorze, dobrze ci napisał.
      Cicho tutaj chociażby o demontażu dźwigu na inwestycji co tramwaje zatrzymała i ogólnej aferze...

      Usuń
  2. A co z pomysłem tramwaju przez osiedle BociaNowe od Rycerskiej przez Chocimską do Chodkiewicza? Czy MPZP to przewiduje? Myślę że warto o tramwaj tam powalczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytałem o to wczoraj, obecnie nie ma tego na linii Rycerska - Chocimska. Jeśli już to tak jak było kiedyś planowane wzdłuż trasy WZ, ale p. Niedźwiedzki nie był pewny czy to jest.

      Usuń
    2. Prowadzenie tramwaju przy WZ jest nieuzasadnione, bo pewnie nie obędzie się bez burzenia pierzei na Gdańskiej i powstanie skomplikowane wpięcie tramwaju w Gdańską. Z Chodkiewicza byłoby łatwiej.
      Do tego tramwaj biegnący środkiem osiedla zgarnia większe potoki pasażerów.

      Usuń
  3. Szkoda, że usunęli tory z wizualizacji :) Teraz mogą nabierać ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tory torami, mnie bardziej zastanawia jak tyle tysięcy ludzi tu się zjawi, to przecież most Królowej Jadwigii i trasa za nim do Garbar to już od Dworca Głównego będzie stała... Juz teraz to jest jakiś dramat i kpina, że nie ma na to pomysłu np. robiąc tę trasę jednokierunkową i budując drugi most... Jest most, tramwajowy ;-).

      Usuń
    2. Nie ma wyboru, trzeba będzie przesiąść się na tramwaje albo kupić mieszkanie przy autostradzie.

      Usuń
  4. Spasibi! Kak wiela ukraincow tam sie pomiestici? Tysiac, dwa tysiace? Balszoj ukrainskaja PESA czekaju na takoj inwestycju w bygdoszczu! Wsie mieszkanja w okolicy som nasze i brak wyncyj. Kak to radosnyj djen dla calej ukrainy!

    OdpowiedzUsuń
  5. Te tory wzdłuż artyleryjskiej to w sumie niepotrzebne można by je wykasować i zrobić dojazd od skrzyżowania Gdańska - Artyleryjska

    OdpowiedzUsuń