środa, 8 lutego 2017

[Przed i po] Dworzec Główny

Budowa nowego dworca głównego oficjalnie zakończyła się ponad rok temu. Komunistyczny budynek, w którym było brudno, śmierdziało zastąpił nowy, szklany o charakterystycznym kształcie. W dzisiejszym wpisie chciałbym Wam przypomnieć jak nasz dworzec wyglądał jeszcze 3 lata temu i porównać go z nowym


Inwestycja: Bydgoszcz Główna - dworzec kolejowy
Inwestor: PKP S.A.
Projektant: Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan Sp. z o.o.
Lata budowy: 2014-2015
Wykonawca: Budimex S.A., PW Lech
Koszt inwestycji: 197 mln złotych

O niedoróbkach pisałem w maju, kilka wytkniętych tam błędów szybko naprawiono, kilka rzeczy pozostało jak jest, niektórych nie da się zmienić. W dzisiejszym wpisie nie chcę niczego oceniać, zwykłe porównanie starych zdjęć przed wyburzeniami z nowymi, z podobnej perspektywy. Ocenę pozostawiam Wam, chętnie je poczytam.
Dla lepszego efektu polecam kliknąć w dowolne zdjęcie aby powiększyć je do pełnego ekranu, później wystarczy klikać w prawo. Przy każdej parze zdjęć pojawi się numer, żebyście komentując mogli odnieść się do konkretnego porównania. Na koniec umieściłem kilka zdjęć dworca, które nie mają swojego odniesienia do stanu przed, niestety nie każde ujęcie można przewidzieć przed budową.

1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.


8.


9.


10.


11.


12.


13.


14.



15.


16.


17.


18.


19.


20.


21.


22.


23.


24.


25.


26.


27.


Pozostałe zdjęcia dworca









W przyszłym tygodniu na blogu pojawią się zdjęcia najnowocześniejszego dworca kolejowego w Polsce - Łódź Fabryczna. Chciałbym, żeby te dwa wpisy pokazały Wam różnicę między starym, a nowym dworcem w Bydgoszczy oraz nowym dworcem w Bydgoszczy, a nowym w Łodzi. Nasz budowany w pośpiechu, na mocno ograniczonym terenie (trzeba było się dopasować między innymi do tunelu podziemnego) za stosunkowo niewielką kwotę. Łódzki dworzec budowany bez wielkiego pośpiechu, teren niemal nieograniczony, koszt budowy około dziesięć razy większy niż w Bydgoszczy i aby stał się w pełni funkcjonalny potrzeba drugie tyle pieniędzy.

7 komentarzy:

  1. Denerwują w nowym dworcu te kolumny na peronach. Wiadomo, są dla ozdoby, ale dlaczego łuki które na szczycie kolumn (udające, że podpierają belki opierające sie na tych kolumnach) nie dotykają tych belek... wygląda komicznie.
    Druga sprawa to odwieczny problem Bydgoszczy, bieżące utrzymanie... Na elewacji z przodu w drugim rzędzie szyb od dołu z prawej strony dworca została najprawdopodobniej wybita szyba przez jakiegoś wandala. Cała jest pokruszona ale trzyma się w ramie. No i co zostawią to tak na 40-50 lat bo nie pomyśleli, żeby mieć kilka takich tafli w zapasie? ehh... Fotorelacja jak zwykle świetna, pozdrawiam i życzę powodzenia w Łodzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Łodzi byłem kilka dni po otwarciu dworca, muszę tylko zdjęcia przygotować :)

      Usuń
  2. A zdjęcie nr 5 to na terenie Pesy nie pamiętam tego budynku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, to stało pomiędzy peronem 3 i 4. Dzisiaj w tym miejscu jest plac/parking widoczny na zdjęciu trzecim od końca (w pozostałych zdjęciach)

      Usuń
  3. Bydgoski dworzec główny jest świetny. W pełni jestem z niego zadowolony. Uważam, że na miarę Bydgoszczy, a muszę dodać że jestem lokalnym patriotą. Porównywanie Łodzi z Bydgoszczą mimo wszystko mija się z celem - Łódź jest blisko 2 razy większa niż Bydgoszcz, a to jednak liczba mieszkańców choć nie tylko determinuję rozmiar obiektów użyteczności publicznej. Najważniejsze, że Polskie miasta się dynamicznie rozwijają, a Bydgoszcz w tym wyścigu nie odstaje! Pozdrawiam wszystkich!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Patrząc na powierzchnię dworców Łódź Fabryczna (44 tys. m2) i Warszawa Centralna (48 tys. m2) można mieć wątpliwości czy ilość mieszkańców ma znaczenie ;)

      W obecnym rozkładzie w Bydgoszczy mamy 120 odjazdów pociągów na dobę, w Łodzi Kaliskiej i Fabrycznej łącznie 140 (z tego dwa pociągi odjeżdżają z obu dworców). Docelowo oba dworce w Łodzi połączy tunel, ale czy wszystkie pociągi jadące przez Kaliską wjadą na Fabryczną? Ważna jest też ilość pasażerów, danych brak (w 2006 podawano że w Bydgoszczy było ponad 2 mln pasażerów, a w Fabrycznej i Kaliskiej po 1-2 mln). Patrząc na dostępne bardzo skromne dane można dojść do wniosku, że porównywanie obu dworców nie mija się z celem. Oczywiście większa ilość mieszkańców daje lepsze perspektywy wzrostu ilości pasażerów, a co za tym idzie powiększania się różnicy na korzyść Łodzi. Nie zmieni to też mojego zdania, że Fabryczna to przerost formy nad treścią :)

      Usuń
  4. Dzięki za świetny wpis. Oglądając te zdjęcia można jeszcze bardziej docenić zmiany, które zaszły na dworcu. Szybko można przyzwyczaić się do obecnych standardów, zapominając jak to miejsce wyglądało nie tak dawno temu. Z perspektywy czasu przebudowę należy ocenić bardzo pozytywnie. Z przyjemnością korzystam z dworca w drodze na studia.

    OdpowiedzUsuń