środa, 1 lutego 2017

Droga ekspresowa S5: wycinka drzew

Budowa drogi ekspresowej łączącej autostradę A1 w Nowych Marzach z autostradą A2 w okolicy Poznania na odcinku kujawsko-pomorskim zbliża się wielkimi krokami. Obecnie trwają procedury wydawania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jednocześnie powoli rozpoczynają się wycinki drzew. Dzisiejszy wpis dotyczy prac prowadzonych od Szubina do Nowych Marz w miejscach gdzie obecnie przebiega droga krajowa nr 5.



Droga ekspresowa S5 jest bardzo ważna dla naszego miasta, obecnie jesteśmy największym miastem w Polsce bez drogi szybkiego ruchu. Przez lata Bydgoszcz była pomijana przez duże inwestycje magazynowe. Kiedy budowa ekspresówki była już pewna pojawili się duzi inwestorzy (Panattoni Europe oraz Waimea Holding). Pierwsza z tych firm w bardzo szybkim tempie zaczęła się rozwijać, budując między innymi centra logistyczne dla Kauflandu i Carrefoura, druga właśnie rozpoczyna swoją inwestycję. W ubiegłym tygodniu pokazałem jak idą prace we wpisie Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny i okolice (styczeń 2017).
Budowa drogi ekspresowej pozwoli zmniejszyć ruch w mieście poprzez wyrzucenie tranzytu jadącego na trasie Północ (Trójmiasto) - Południe (Poznań) na obrzeża miasta. Dodatkowo czas przejazdu z Trójmiasta do Poznania znacznie się skróci, większość z Was wie jakie potrafią być korki w Bydgoszczy, niektórzy zapewne uwielbiają też przejazd przez Żnin.

Droga ekspresowa łącząca A1 (Nowe Marzy) z A2 (Poznań) częściowo już istnieje (Gniezno - A2, około 35 kilometrów), kolejny odcinek z Gniezna do granicy województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego wkrótce zostanie otwarty (około 18 kilometrów, pierwsze 3 zdjęcia to aktualny stan budowy tego odcinka, zdjęcia opublikowane na stronie inwestycji)

Źródło: nadzór

Źródło: nadzór

Źródło: nadzór

Poniżej przedstawiam aktualny stan prac przygotowawczych do budowy S5 pod względem przygotowania dokumentów. Tabelkę przygotował Tomkisiel (forum skyscrapercity.com). Obwodnica Bydgoszczy to odcinek trzeci i czwarty. Stan na 23-01-2017.


Normalnie zdjęcia będą przedstawiać tylko obwodnicę Bydgoszczy i ewentualnie odcinek Białe Błota - Szubin (dajcie znać w komentarzach czy chcecie to ewentualnie). Dzisiaj możecie zobaczyć wszystkie prace prowadzone przy drodze krajowej nr 5 na odcinku Białe Błota - Lisi Ogon (stan na 31-01) oraz Bydgoszcz - Nowe Marzy (stan na 28-01).

Odcinek nr 5 - wczoraj (tj. 31-01) rozpoczęło się oznaczanie drzew do wycinki w okolicy Kruszyna Krajeńskiego. Rejon prac zaznaczony na czerwono, zdjęć brak.


Odcinek nr 4 - trwa wycinka drzew pomiędzy Białymi Błotami, a Lisim Ogonem (na mapie na czerwono, zdjęcia poniżej). W okolicy węzła Pawłówek oznaczono drzewa do wycinki (brak zdjęć)



























Odcinek nr 1 - trwa wycinka drzew na obwodnicy Świecia (odcinek Wielki Konopat - Terespol Pomorski, pierwsza mapa) oraz na dojeździe do autostrady A1 (od wsi Sartowice do Nowych Marz, druga mapa)


























Większość przebiegu S5 w naszym województwie jest dostępna na stronach ministerstwa środowiska, dlatego załączam węzły Szubin Południe, Lisi Ogon, Pawłówek, Bydgoszcz Opławiec oraz Maksymilianowo nałożone na mapy. Węzły Szubin Północ i Białe Błota nie przejdą większych zmian. Nie jest dostępny jeszcze plan węzła Bydgoszcz Północ
Szubin Południe

Opracowanie własne
Lisi Ogon

Źródło: mapa oddziaływań środowiskowych

Pawłówek

Źródło: mapa oddziaływań środowiskowych

Bydgoszcz Opławiec


Źródło: mapa oddziaływań środowiskowych

Maksymilianowo

Źródło: mapa oddziaływań środowiskowych

23 komentarze:

  1. Wiadomo jak będzie wyglądał dojazd do S5 z Fordonu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najłatwiej będzie dojechać w okolice Borówna na węzeł Bydgoszcz Północ

      Usuń
    2. Podobno do węzła Bydgoszcz - Północ dojedziemy z Fordonu nową drogą - przedłużeniem ulicy Matki Teresy z Kalkuty. Teraz buduje się tam rondo i początek tej drogi, która będzie biegła od tego ronda, prosto przez las, aż do w/w węzła. Kiedyś natrafiłem na mapkę z tą drogą, ale nie mogę jej teraz znaleźć w necie...

      Usuń
    3. To są raczej odległe plany. Bardzo odległe. Mowa o tym schemacie?
      http://fmix.pl/zdjecie/5141292/55ee9b709db5e-p

      Usuń
  2. napisałeś:
    "Większość przebiegu S5 w naszym województwie jest dostępna na stronach ministerstwa środowiska..."
    mógłbyś podać linka do tych stron?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. https://wykaz.ekoportal.pl/

      W wyszukiwarce kart numery porządkowe 2172-2179 wydane przez RDOŚ Bydgoszcz. W zamieszczonych dokumentach są mapki, sporo mb do ściągania i sporo plików do przejrzenia ;)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. dzięki wielkie

      Usuń
  3. Zupełnie nie ma wycinki pomiędzy Maksymilianowem a Bozenkowem tj. Północna obwodnica Bydgoszczy S5. Nie wycieli ani jednego drzewa. Tam jest najwięcej do wycięcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież od strony Janowa jest wycięte pół lasu !

      Usuń
    2. @Anonimowy - można prosić o zaznaczenie wyciętego lasu na mapie? Przy następnej okazji podjadę zrobić zdjęcia :)

      Usuń
  4. Mmm... Szykuje się cudowny paraliż trasy 25 przy węźle Opławiec.
    Naprawdę nie wiem, jaka idea przyświecała człowiekowi wciskającemu ronda na DROGĘ KRAJOWĄ zamiast najzwyklejszych bezkolizyjnych wjazdów i zjazdów (chociażby w standardowym układzie "motylka").
    Już aktualnie jest tam problem z przepustowością (w szczególności w godzinach dojazdów do/z pracy ludzi z Koronowa i dalszej północy, nie wspominając o "zmianach turnusów" latem). Nawet bez dodatkowego ruchu z trasy S5 same ronda doprowadzą do powstawania ogromnych korków.
    A w niewielkiej perspektywie czasowej szykują się zablokowane pasy zjazdowe oraz pas ruchu samej S5. Ciekaw jestem także liczby kolizji na tych rondach wśród ludzi jadących z rana do pracy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rondo z S5? Obudz się...

      Usuń
    2. Czy ja gdzieś napisałem o rondzie na S5? Odpowiadając w Twoim tonie: Naucz się czytać...
      W planie na obecnej Drodze Krajowej 25 na węźle Bydgoszcz Opławiec wyraźnie widać 2 ronda utrudniające ruch na DK 25, a w perspektywie także na S5.

      Usuń
    3. Niekoniecznie, prawdopodobnie jest to jedno z najlepszych rozwiązań do zastosowania w tym miejscu. Budowa węzła bezkolizyjnego w tamtym rejonie wiązałaby się z wieloma wyburzeniami, być może również z wyburzeniem klasztoru oraz zbezczeszczeniem miejsca pamięci narodowej, które jest położone tuż przy planowanym rondzie od strony Koszalina. Ponadto pod względem przepustowości również może nie być takiej tragedii; zauważ, że na również na DK25 nieco bardziej na północ jest położone rondo przy wjeździe do Koronowa i nigdy nie widziałem, żeby były problemy z jego przepustowością.

      Usuń
    4. Czego się przejmujecie rondami planowanymi przy S5 ?. Dalej na Czyzkowku jest ciasny węzeł na wjeździe przy Deszczowej i kierowcy muszą dać radę. Wracając do węzła S5 / DK25 terenu wokół mają wystarczająco by przesunąć rondo na zewnątrz. Podobno pas ziemi pod inwestycję jest wystarczająco szeroki a przedstawiony plan to jest wstępna koncepcja bez szczegółowych danych obowiązujących wykonawcę.

      Usuń
  5. Nazwanie wezła na drodze nr 25 węzłem Opławiec jest może nie błędne, ale niezbyt, nie wiem, "popularne". We wszelkich rozmowach, mediach przyjęło się mówić o tym węźle "Węzeł Tryszczyn" i w pierwszej chwili się zdziwiłem, o czym autor posta pisze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobrze, że ruszyła budowa trasy S5 w wersji fragmentu (północno-zachodniego)obwodnicy Bydgoszczy. Jednak obwodnica to cały okrąg (ring) okalający miasto. Już teraz trzeba myśleć o północno-wschodniej obwodnicy miasta, np. z Fordonu (trasa 80)do Wilcza k.Osielska, a potem dokończenie z Fordonu do Solca Kujawskiego. Już trzeba myśleć i planować.
    Stanisław B.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jadąc i patrząc ile drzew wycieli koło Janowa oraz od Bożenkowa do Maxa to aż sciska tyle lasu oazy spokoju natury poszło.....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadac przez most za Janowem kierunek: Bożenkowo DW244 - to są Zdroje. Tak się nazywało te lasy i tam wiele lat temu się jeździło na grzyby. Podobnie jak do Przyłubia.

      Usuń
  8. Ciekawe jak z 2 mostami w pawlowku czy zwężenie jeden most wodny 2 kolejowy

    OdpowiedzUsuń
  9. Profesjonalna wycinka drzew może być konieczna, jeśli drzewo jest chore, uszkodzone, rośnie zbyt blisko budynków lub linii energetycznych, lub stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa.

    OdpowiedzUsuń