poniedziałek, 6 listopada 2017

[Tramwaj na Kujawskiej] Wycinka drzew

Pod koniec października w pobliżu ulicy Kujawskiej i Bernardyńskiej pojawiły się ekipy, które rozpoczęły wycinkę drzew. Prace są związane z budową trasy tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z Bernardyńskim



600 metrowy odcinek torowiska łączącego rondo Kujawskie z Bernardyńskim jest jedną z kluczowych inwestycji komunikacyjnych w mieście w najbliższych latach. Inwestycja pozwoli znacząco usprawnić komunikację miejską w mieście, szczególną poprawę powinni odczuć pasażerowie jadący z tzw. górnego tarasu do centrum i odwrotnie.
Inwestycja planowana była od bardzo dawna. Zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni od ronda Kujawskiego do Bernardyńskiego, modernizację obu rond (rondo Kujawskie będzie o około 2 metry niżej niż obecnie) oraz budowę krótkiego, ślepego odcinka torów w stronę Szwederowa. Pojawią się również nowe chodniki, oświetlenie i drogi dla rowerów, a pętla przy ulicy Karpackiej zostanie zlikwidowana.
Szacowany koszt inwestycji to około 277 mln złotych, z czego 168 mln to dofinansowanie unijne. W koszty wliczony został zakup 15 nowych tramwajów produkcji bydgoskiej Pesy. Obecnie trwa przetarg na budowę. Dokładnie miesiąc temu minął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym, swoje oferty złożyło dziesięć firm/konsorcjów: Skanska, Budimex, Strabag, Eurovia, ZUE, Kobylarnia, konsorcjum Gotowski, Tor-Krak i Przedsiębiorstwo Budownicta Drogowo-Inżynieryjnego, konsorcjum Trakcja PRKII i AB Kauno Tiltal, konsorcjum NDI, Balzola Polska i Construcciones Y Promociones Balzola oraz konsorcjum IDS-Bud i Tor-Kar-Sson. Do przetargu zgłosiły się dwie firmy zagraniczne - z Litwy i Hiszpanii.

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy
Obie opuszczone kamienice zostaną wyburzone

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy
W ramach inwestycji przebudowane zostaną również schody prowadzące do parku na Wzgórzu Wolności

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Budowa trasy tramwajowej na ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy

Projekt nałożony na widok z Google Maps. Torowisko zostanie znacznie przesunięte na wschód (do parku przed kościół garnizonowy)

7 komentarzy:

  1. Można zadać pytanie dlaczego Galeria Zielone Arkady nie wykonały przynajmniej bezkolizyjnego wjazdu/wyjazdu do siebie od strony ulicy Kujawskiej czy Wojska Polskiego. Zanim powstała powinno się wymagać od inwestora przygotowania całej infrastruktury również z przygotowaniem bezkolizyjnego ronda Kujawskiego. A do miasta co najwyżej należeć powinno doprowadzenie linii tramwajowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Galeria podobno sfinansowała projekt przebudowy. Przebudowa ronda Kujawskiego zanim rozpocznie się budowa linii tramwajowej nie była możliwa - rondo musi zostać obniżone, więc likwidacji musi ulec pętla tramwajowa na Karpackiej. Nie wiem czy dobrym rozwiązaniem byłoby odcięcie od tramwajów okolic Wojska Polskiego od galerii do Szarych Szeregów na ponad 4 lata

      Usuń
  2. Co z przejściem podziemnym na Rondzie Kujawskim? Znacząco mogłoby poprawić bezpieczeństwo i przepustowość ronda, a przejście już jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rondo musi zostać obniżone, więc przejście będzie zlikwidowane. Gdyby zostało to mogłoby znacząco zwiększyć niebezpieczeństwo, szczególnie w nocy. Przepustowości też by nie zwiększyło, piesi idą tam przecież w cyklu w którym jadą samochody

      Usuń
    2. Otwarcie przejścia podziemnego zwiększy niebezpieczeństwo, szczególnie w nocy. Naprawdę trudno zrozumieć. Otwarcie istniejącego przejścia podziemnego dla pieszych poprawi ich bezpieczeństwo to przecież oczywiste. Wystarczy spojrzeć na wydeptane ścieżki na trawnikach i czających się od czasu do czasu policjantów wypisujących mandaty. Piesi skracają sobie drogę do przystanków przechodząc przez trawnik. Aby dotrzeć do przystanku muszę przejść przez cztery przejścia z sygnalizacją świetlną, która oczywiście nie uwzględnia czasu potrzebnego na przejście poszczególnych odcinków czyli zawsze trafiam na czerwone. Otwarcie istniejącego podziemnego przejścia dla pieszych jest niezbędne dla bezpieczeństwa oraz poprawy komfortu życia mieszkańców. Natomiast błyskawiczna, przedwczesna i być może niekonieczna wycinka drzew pod inwestycję, której początku jeszcze nie widać nie poprawi jakości powietrza w Bydgoszczy ani zdrowia mieszkańców. Oczywiście z wyjątkiem wykonawcy wycinki. Należy chronić to co już jest zrobione. Nie należy niszczyć pracy poprzednich pokoleń.

      Usuń
  3. A co z tymi dwoma domkami, naprzeciw ZA? Jeden to ruina, w drugim mieszkają lidzie, czy one zostaną po oddaniu Kujawskiej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zostają. Do wyburzenia idą dwie kamienice na rogu Bernardyńskiej i Wałów Jagiellońskich, dwie kamienice na Toruńskiej pokazanych na zdjęciach, tunel pod rondem Kujawskim i rudery pomiędzy jezdniami Kujawskiej (pomiędzy rondem Kujawskim, a Orlenem)

      Usuń