czwartek, 11 lutego 2016

[Rozbudowa sieci tramwajowej] Kujawska

Tak jak obiecywałem kilka dni temu we wpisie [Rozbudowa sieci tramwajowej] Gdzie wybudować nowy most? w drugiej części serii zajmę się tramwajem łączącym rondo Kujawskie z rondem Bernardyńskim. Inwestycja jest planowana od lat, powstały nawet przejścia podziemne z wejściami na przyszłe przystanki. Z planów jednak niewiele zostało, a kilka lat temu wejścia zasypano (zostało jedno - techniczne).



Obecne plany zakładają wprowadzenie tramwaju w wykop. Będą również zbudowane "ślepe" tory w stronę ulicy Solskiego. Co ułatwi jeden z kolejnych etapów rozbudowy sieci tramwajowej, czyli budowy torów na ulicy Solskiego, Pięknej, Szubińskiej, Kruszwickiej.
Ulica Kujawska dzisiaj nie zachęca do pokazywania komukolwiek. Z jednej strony ruiny, z drugiej wielkie klepisko zostawione po budowie pobliskiej galerii handlowej. Powoli to się będzie zmieniać. We wpisie Przegląd miesiąca: nowości, zapowiedzi (grudzień 2015) informowałem, że dwie pierwsze ruiny zostaną zburzone.
Inwestycja obejmie nie tylko przebudowę ronda Kujawskiego. Przy ulicy Karpackiej zniknie obecna pętla tramwajowa, zostanie wyburzonych kilka budynków przy rondzie Bernardyńskim. Niestety przy okazji budowy galerii handlowej nie przebudowano ulicy. Galeria prawdopodobnie dołoży się do projektu przebudowy. Jeśli się porówna co musiała zrobić IKEA (przebudowa całego węzła) śmiało można napisać - tylko dołoży się do projektu.

Przy okazji budowy 600 metrowego odcinka torów miasto planuje zakup 15 tramwajów. Szacowany koszt inwestycji: 275 mln złotych.


Jakie są plusy budowy linii tramwajowej na ulicy Kujawskiej?

  • tramwaje jadące na ulicę Wojska Polskiego nie będą musiały jeździć okrężną drogą - obecnie z ronda Bernardyńskiego do ronda Kujawskiego szybciej można dojść pieszo, niż dojechać tramwajem
  • odciążenie ronda Toruńskiego i Fordońskiego
  • pasażerowie z "Górnego Tarasu" szybciej dojadą do centrum
  • szansa "ucywilizowanie" ważnej drogi wjazdowej do centrum
Źródło: bydgoszcz.pl


Narożny budynek zostanie wyburzony


Mniej więcej w tym miejscu będą tory tramwajowe




Jeśli dobrze odczytuję wyżej zamieszczoną mapę to te dwie kamienice zostaną wyburzone

Tory zostaną przesunięte w stronę obecnej ulicy Toruńskiej



Po zakończeniu inwestycji tramwaje linii 2 nie będę już musiały jechać okrężną drogą do ronda Kujawskiego


Schody wołają o pilny remont, niestety zamiast remontu wstawiane są kolejne rzędy "zabezpieczeń", ludzie i tak chodzą bokami









Jedyne niezasypane wejście do przejść podziemnych



Obecna pętla zostanie rozebrana






Napis "KONIEC" również zniknie ;)




Przeszedłem Kujawską od ronda Bernardyńskiego, obszedłem całe rondo Kujawskie (nie polecam tego od kiedy zamontowano światła), poczekałem jeszcze 4 minuty i wreszcie podjechał tramwaj, który skręcał na rondzie Bernardyńskim kilka zdjęć wcześniej

Po dawnych wejściach zostały nasypy



Budynek z prawej niedługo zniknie, już zostało wydane pozwolenie na burzenie

Po budowie galerii handlowej, która w nazwie ma "zielone" niestety zostało klepisko, z chodnikiem kończącym się w błocie. Wcześniej była tutaj wydeptana ścieżka, a po lewej trawa...








8 komentarzy:

  1. a dlaczego narożna niska kamienica przy r. bernardyńskim ma zniknąć czy ma tam pójść jezdnia?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziwi mnie dlaczego rozebrana będzie pętla tramwajowa. Gdyby coś się stało na Kujawskiej albo na rondzie Bernardyńskim to tramwaje kończyłyby właśnie na tej pętli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W planie podobno jest pętla na Solskiego, więc nie ma większego sensu poważna przebudowa tej pętli. Jednak z obecnym tempem inwestycyjnym może to potrwać wiele, wiele lat...

      Usuń
  3. Tramwaj przez Szwederowo w mediach sprzedawany jest jako alternatywa dla wąskiego gardła przy Klaryskach, ale moim zdaniem nie jest to żadna alternatywa bo objazd ten byłby strasznie okrężny. Uważam , że to całkowicie zbędna inwestycja, tym bardziej, że nie planuje się tramwaju na Błonie, a owa inwestycja będzie wymagała wykupu wielu nieruchomości, oraz tramwaje są wyjątkowo podatne na awarie i mam obawy czy to przy równoczesnej likwidacji linii autobusowych nie pogorszy usług komunikacyjnych na Szwederowie.Nie wspominając już o wysokich kosztach tego zadania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanie. O ie wczesniej, gdy na Rondzie Kujawskim istnienie przejścia podzienmego bylo dla mnie nieuzasadnione i bezsensowne, teraz, gdy światła juz są doceniam to,że ono tam jest. Szkoda, że zasypane ale nadal jest. Jakie będą dalsze losy tego przejścia? Skoro cale rondo bedzie obniżane, to dobrze rozumiem, ze zostanie ono ostatecznie zlikwidowane?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zostanie zlikwidowane. Na szczęście. Dzisiaj odchodzi się od przejść podziemnych ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Nie ma co ukrywać w takich miejscach różni ludzie się kręcą, szczególnie w nocy.

      Usuń
    2. XXI wiek mamy, kamery są wszędzie, to czemu nie w przejściach podziemnych? Światła na r. kujawskim ogromny błąd. Jagiellonów nie ma i wszystko jest w porządku.

      Usuń