wtorek, 28 listopada 2017

Lepszy dojazd do Bydgoszczy

W najbliższych latach dojazd do Bydgoszczy znacząco się poprawi, dzisiaj zostanie podpisana umowa na rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej od węzła zachodniego do granicy miasta, w ostatnich dniach wyremontowano drogę dojazdową do górnego tarasu Miedzynia. W planach jest rozbudowa ulicy Nakielskiej i budowa obwodnicy Białych Błot



Wjazd do Bydgoszczy nie należy do najprzyjemniejszych. Szczególnie od strony zachodniej (Grunwaldzka, Nakielska, Szubińska) korki są bardzo duże. Sytuacja powoli zaczyna się zmieniać. Wkrótce ruszy rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej, planowana jest przebudowa ulicy Nakielskiej oraz budowa obwodnicy Białych Błot.
Najważniejszą z nich jest rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej, która w 2019 stanie się jedną z głównych dróg wjazdowych do miasta za sprawą wybudowania obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5. Proces wyboru wykonawcy był bardzo długi, przetarg na budowę ogłoszono już w 2016. W pierwszym etapie wybrano siedem podmiotów chętnych do budowy (z trzynastu). Drugi etap trwał do maja tego roku. Zaproszone firmy złożyły swoje oferty, które były znacznie niższe niż planowany budżet (oferty opiewały na kwotę 75-90 mln, a planowano wydać 150 mln złotych). Najtaniej chciała budować firma Budimex i ta firma została w lipcu wybrana na wykonawcę.
Wybór wykonawcy nie oznaczał jednak, że od razu firma rozpoczyna budowę. Miasto musiało najpierw uzyskać pozytywną opinię Urzędu Zamówień Publicznych, dopiero po tym można było podpisać umowę. Pozytywna opinia UZP została wydana 15 listopada. Dzisiaj ma zostać podpisana umowa z wykonawcą.

Budimex będzie miał 25 miesięcy na zakończenie prac. Po zakończeniu inwestycji miasto zamierza rozpocząć przebudowę ulicy Nakielskiej. Na początku października zakończyły się konsultacje społeczne w tej sprawie. Wstępny plan zakłada poszerzenie jezdni do czterech pasów, z tym że dwa wewnętrzne będą buspasami, kierowcy samochodów będą mogli z nich skorzystać skręcając w lewo. Na pasach dla samochodów planowane są tzw. przystanki wiedeńskie (wyniesione przystanki, które pozwolą łatwiej wsiadać do autobusów). Skrzyżowanie Bronikowskiego i Nakielskiej zamieni się w rondo.
Planowana jest również obwodnica Białych Błot. Każdy kto chociaż raz jechał od strony Bydgoszczy w stronę Białych Błot (i dalej w stronę Poznania) po godzinie 14 spotkał się z ogromnymi korkami, które zazwyczaj sięgają Wojskowych Zakładów Lotniczych. Drogą tą przejeżdża około 24000 pojazdów na dobę (wg. Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 roku). Bardziej obciążonymi drogami wjazdowymi/wyjazdowymi są tylko al. Jana Pawła II i al. Armii Krajowej, którymi przejeżdża odpowiednio 25100 i 25300 pojazdów na dobę.
W połowie listopada prezydent Bydgoszczy zapewniał, że przygotowania do budowy obwodnicy trwają. W przyszłym roku ma zostać opracowany studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które pozwoli określić którędy będzie lepiej poprowadzić drogę. Koszty opracowania mają pokryć po równo miasto Bydgoszcz, gmina Białe Błota, powiat bydgoski oraz województwo kujawsko-pomorskie.
Zanim jednak powstanie obwodnica na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej 223 (Bydgoszcz - Białe Błota) z aleją Ofiar Hitleryzmu (droga dojazdowa do Miedzynia) i ulicą Duńską wybudowanie zostanie rondo turbinowe. Do tej pory niespotykane w Bydgoszczy i okolicy (zostało ono wymyślone niecałe 20 lat temu w Holandii, przed wjazdem konieczny jest wybór pasa ruchu, ponieważ będąc na nim nie da się zmienić pasa ruchu, przynajmniej zgodnie z przepisami). Rondo pozwoli łatwiej włączać się do ruchu z ulicy Duńskiej i alei Ofiar Hitleryzmu (i w nie skręcać). W ubiegłym miesiącu wycięto drzewa w tym celu. Sama aleja i ulica Duńska zmienią swój przebieg w pobliżu ronda

Jako, że inwestycja planowana jest na styku drogi wojewódzkiej, powiatowej (Duńska) i gminnej (al. Ofiar Hitleryzmu) zostanie ona sfinansowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, powiat bydgoski oraz gminę Białe Błota. Jej koszt wyniesie około 9,5 mln złotych.
Stan alei Ofiar Hitleryzmu nie był idealny. Powodem tej sytuacji było jej położenie, droga w większości przebiega na terenie gminy Białe Błota, a służy głównie kierowcom jadącym na Miedzyń, przez co władze Białych Błot nie traktowały tej drogi priorytetowo. Sytuacja zmieniła się w ubiegłym tygodniu, kiedy to na sporym jej odcinku położono nowy asfalt (zdjęcia pochodzą z czwartku).

Wycinka drzew pod budowę ronda
Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Przebudowa drogi wojewódzkiej 223 Białe Błota Bydgoszcz

Remont alei Ofiar Hitleryzmu
Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

Remont drogi dojazdowej do Miedzynia Bydgoszcz Białe Błota

12 komentarzy:

  1. Moim zdaniem obwodnica BB nie jest najlepszym rozwiązaniem by odkorkować DW223. Czy nie lepiej byłoby poszerzyć tę drogę do 2x2, nie zmieniać jej śladu, zrobić z dwa wiadukty by swobodnie ludzie mogli się przemieszczać z północy na południe BB?

    OdpowiedzUsuń
  2. Biorąc pod uwagę konieczność wyburzeń, odchodzenie od budowy wiaduktów dla pieszych i autostrad przez miasta - to byłoby kiepskie rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli gotowa Grunwaldzka zostanie znacznie później oddana do użytku niż obwodnica Bydgoszczy (s5) ??
    28 miesięcy (w tym okres zimowy(3 miesięcy w roku) czyli ta droga będzie gotowa dopiero w wakacje 2020??? Rok później niż s5?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój błąd, spojrzałem na ogłoszenie o zamówieniu, a nie informację z otwarcia kopert. Budimex zadeklarował wykonanie pracy w 25 miesięcy. Ale tak, to wypada znacznie później niż otwarcie S5 (przy założeniu, że odcinek Białe Błota - Tryszczyn będzie w terminie)

      Usuń
    2. 25 miesięcy to grudzień 2019 roku. Podobnie ma skończyć się S5.

      Usuń
    3. Jeśli w przypadku tej budowy nie ma okresów zimowych to zgoda. Na S5 w okres 15 grudnia - 15 marca nie wlicza się do terminu realizacji. Jeśli tak samo jest z Grunwaldzką to termin przypada na połowę 2020.

      Usuń
    4. okres zimowy od 15 grudnia do 15 marca ma zastosowanie w inwestycjach GDDKiA. W ZDMiKP nie obowiązuje.

      Usuń
    5. I to jest dobra wiadomość. W takim razie Grunwaldzka z S5 będą w podobnym czasie :)

      Usuń
  4. Rondo Bernardyńskie nie działa teraz na zasadzie turbinowego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem w tym ekspertem, ale wydaje mi się że nie. Rondo turbinowe nie pozwala z lewego pasa skręcić w prawo, a na Bernardyńskim jest to możliwe (jadąc od Wałów Jagiellońskich lewym pasem można zrobić pełne kółko i skręcić w Kujawską) ;)

      Usuń
  5. Jakie będzie rozwiązanie na ul.Nakielskiej przy pętli tramwajowe? Pętla przeniesiona? I co z wiaduktem? Będzie jakieś przebicie? Czy zostaje jak było na tym odcinku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inwestycja kończy się na wiadukcie, więc pętla tramwajowa nie będzie ruszana, po drugiej stronie będzie wybudowana pętla autobusowa.
      Niestety nikt nie wpadł na pomysł, żeby pętle autobusową wbudować w tramwajową i zrobić w tym miejscu węzeł przesiadkowy (przy założeniu, że kiedyś ktoś postanowi uruchomić komunikację miejską chociażby na Miedzyniu i Jarach. A w miejscu przyszłej pętli autobusowej wybudować parking P+R

      Usuń