W ciągu kilku następnych dni zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę ulicy Kujawskiej. W ramach tej inwestycji powstanie trasa tramwajowa łącząca rondo Kujawskie z rondem Bernardyńskim, zakupione zostaną również nowe niskopodłogowe tramwaje
Przebudowa ulicy Kujawskiej jest jedną z kluczowych inwestycji miejskich w najbliższych latach. W ramach tej inwestycji zostanie wybudowana trasa tramwajowa łącząca ronda Kujawskie i Bernardyńskie. Ten krótki odcinek torowiska tramwajowego pozwoli znacząco usprawnić komunikację miejską w mieście, szczególnie dla osób podróżujących z tzw. górnego tarasu do centrum i odwrotnie. Inwestycja planowana jest od wielu lat, wiosną 2014 roku Prezydent Bydgoszczy zapowiadał, że jeśli projekt otrzyma dofinansowanie to budowa powinna zacząć się w 2015 roku.
Proces przygotowania do realizacji trwał jednak znacznie dłużej. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostało wydane w kwietniu tego roku. Wcześniej przygotowano dokumentację projektową, która w całości została sfinansowana przez firmę, która wybudowała centrum handlowe Zielone Arkady.
Inwestycja zakłada powstanie około 600 metrów torowiska tramwajowego łączącego rondo Kujawskie z Bernardyńskim, na tym samym odcinku powstanie druga jezdnia dla samochodów oraz nowe chodniki i droga dla rowerów. Spore zmiany zajdą w rejonie ronda Bernardyńskiego, zniknie kilka kamienic, ulica Toruńska i Wały Jagiellońskie będą poszerzone. Rondo Kujawskie zostanie umieszczone w wykopie ze względu na dużą różnicę wysokości między dwoma rondami. Tramwaje mogłyby mieć problem z pokonaniem takich wzniesień. Ze względów technicznych zniknie pętla tramwajowa przy ulicy Karpackiej, dlatego konieczna będzie również przebudowa pętli przy ulicy Magnuszewskiej (tramwaje na pętlę będą mogły wjeżdżać od strony ronda Kujawskiego i od Szarych Szeregów.
Szacowany koszt inwestycji to około 277 mln złotych, w to został wliczony zakup tramwajów niskopodłogowych. Przetarg na zakup 18 sztuk odbył się kilka miesięcy temu, wygrała bydgoska PESA. Piętnaście z nich będą stanowić tramwaje o długości ponad 30 metrów, trzy będą miały ponad 19 metrów. Przetarg zakładał możliwość dokupienia kolejnych tramwajów, z tej opcji miasto zdecydowało się skorzystać kilka dni temu. W ciągu najbliższego miesiąc PESA ma przedstawić cenę trzech kolejnych 19-metrowych tramwajów.
"Ogłoszenie przetargu zaplanowano na miesiąc lipiec b.r.", pismo o takiej treści przekazał mi Maciej Gust, który jest pełniącym obowiązki Zastępcy Dyrektora ds. Inwestycji Drogowych w bydgoskim ZDMiKP. W maju do wydanego pozwolenia na budowę wpłynęło odwołanie, jednak jak zapewnia Zastępca Dyrektora pozwolenie "posiada rygor natychmiastowej wykonalności, wobec czego odwołania od decyzji Wojewody nie wpływają na możliwość ogłoszenia przetargu na wykonanie inwestycji.
Zdjęcia powstały w lutym ubiegłego roku, jednak nie straciły na aktualności, poza brakiem kontenerów przy rondzie Kujawskim, które były wykorzystywane przez firmę budującą centrum handlowe
Narożny budynek zostanie zburzony |
Cześć tramwajów nie będzie musiała skręcać w ulicę Toruńską |
Likwidacji ulegnie ta pętla |
W tym miejscu będzie położone torowisko, druga jezdnia pojawi się po prawej |
To otwórz oczy podobno lepiej widać
OdpowiedzUsuńPo co wszędzie sygnalizacje? Rondo działa znakomicie, niech piesi lepiej uważają jak chodzą a kierowcy jak jeżdzą i będzie ok. Stop dalszemu korkowaniu miasta przez te fatalne sygnalizacje!
OdpowiedzUsuńW bydgoszcz24.pl podano o wielkiej masakrze drzew - około 700. Czy rzeczywiście za taką cenę mamy mieć kawałek nowej linii? Czy nie da się trgo uniknąć
OdpowiedzUsuńWe wczorajszym piśmie otrzymałem taką informację: "ponowiono postępowanie odrębne na wykonanie wycinki drzew i krzewów w obrębie ulicy Kujawskiej". Wydaje mi się, że liczba 700 odnosi się nie tylko do drzew, ale też do krzewów. Z przewagą krzewów.
UsuńOstateczne potwierdzenie odnośnie sygnalizacji zapewne pojawi się w SIWZ wydanym razem z ogłoszeniem o przetargu. Dam znać jak będzie potwierdzenie :)
OdpowiedzUsuńRozumiem, że prezydent Bruski nie brał (jak partyjni koledzy) udziału w wygłupach w tzw. obronie drzew, skoro teraz nie wyraża żalu po tych 700 drzewach i krzewach. Oczywiście inwestycja jest potrzebna, proszę się tylko przygotować na znaczne uszczuplenie zieleni dookoła kościoła garnizonowego- bo na planach widać, że jezdnie będą dużo bliżej niego niż dziś.
OdpowiedzUsuńProszę nie zapomnieć o kasku, będzie jeszcze bezpieczniej.
OdpowiedzUsuńCzy w ramach tej inwestycji bedze wykonany skręt z Glinek w stronę Kujawskiej torowiska na szarych szeregach
OdpowiedzUsuń