Wrocław jest obecnie najlepszym polskim wzorem zagospodarowywania terenów nadrzecznych. Od wielu lat konsekwentnie przywraca kolejne fragmenty nabrzeży Odry. Jeszcze kilka lat temu podobnie można było napisać o Bydgoszczy, niestety od pewnego czasu remonty nabrzeży w naszym mieście zatrzymano. Jeszcze w tym roku ma się to zmienić, w latach 2017-2020 Urząd Miasta w Bydgoszczy przeznaczy łącznie 22 miliony złotych na te prace. Zanim na stronie pojawią się szczegóły inwestycji zobaczcie jak to się robi we Wrocławiu
Czasami na blogu pokazuję inwestycje realizowane w innych miastach, zazwyczaj te które mogą stać się wzorem dla Bydgoszczy. Zbliżająca się przebudowa nabrzeży Brdy od mostu Bernardyńskiego do mostu Pomorskiego to idealny moment na pokazanie jak remontuje się podobne miejsca we Wrocławiu. W mieście, które może być wzorem dla Bydgoszczy pod wieloma względami, w szczególności jeśli chodzi o zagospodarowanie terenów nadrzecznych.
Pokazywane dzisiaj bulwary położone są na południowym brzegu Odry we Wrocławiu. Bulwary im. Xawerego Dunikowskiego oraz Lecha i Marii Kaczyńskich to prawie kilometrowy odcinek łączący okolicę hali targowej z prawdopodobnie najbardziej znanym mostem we Wrocławiu. Most Grunwaldzki, bo o nim mowa, to wisząca konstrukcja wybudowana w 1910 roku. Jego charakterystyczny kolor (konstrukcja stalowa jest niebieska) sprawia, że często jest porównywany do Tower Bridge w Londynie.
Inwestycja warta niemal 20 milionów złotych to realizacja zwycięskiej pracy w konkursie przeprowadzonym w grudniu 2008 roku. Remont trwał nieco ponad rok.
Przy wyremontowanych nabrzeżach powstał amfiteatr z zejściem do rzeki i przystań turystyczna m.in. dla kajaków i małych łódek. Na tyłach Muzeum Narodowego umieszczono rzeźby ptaków, a przy Urzędzie Wojewódzkim pojawiła się ogromna, czerwona pufa miejska oraz druga przestań, tym razem dla statków wycieczkowych. Na całej długości bulwarów pojawiła się oczywiście również mała architektura.
Zdjęcia powstały w lipcu ubiegłego roku. Większość zdjęć wykonałem około 6-7 rano, dlatego nie widać zbyt wielu osób na zdjęciach. Wyjątkiem jest pierwszych pięć zdjęć, które wykonałem późnym popołudniem.
|
Amfiteatr |
|
Biały budynek to wtedy trwająca budowa Biblioteki Archidiecezjalnej. Kolor budynku, a raczej jego brak budzi kontrowersje |
|
Rzeźby ptaków, w tle charakterystyczne budynki tzw. Manhattanu |
|
Widok w stronę amfiteatru z jednego z mostów |
|
Bulwar Dunikowskiego z charakterystycznym budynkiem Muzeum Narodowego |
Cztery poniższe zdjęcia to inny fragment bulwarów, tym razem po przeciwnej stronie Odry oraz widok na bulwary Marii i Lecha Kaczyńskich. Te nabrzeża również przeszły remont, jednak nieznacznie wcześniej
|
Bulwar Kaczyńskich z budynkiem Urzędu Wojewódzkiego |
|
Bulwary Kaczyńskich widziane z mostu Grunwaldzkiego. W tle Ostrów Tumski |
|
Przestrzeń przy Urzędzie Wojewódzkim |
Charakterystyczna pufa miejska ma długość 23,5 metra i szerokości 5,5 metra. Wykonana jest z betonu i powleczona została miękką substancją amortyzującą. Jej kolor budzi kontrowersje, jednak to kwestia przyzwyczajenia. Mi przeszkadza coś czego na zdjęciu nie jestem w stanie pokazać. Wcześnie rano, kiedy słońce dopiero zaczynało grzać (było niewiele ponad 20 stopni Celsjusza) powłoka pufy wydawała nieprzyjemny zapach podgrzewanej gumy.
|
Most Grunwaldzki i przystań pasażerska |
|
Pufa miejska, a w tle zabudowa Uniwersytetu Wrocławskiego (niski budynek z lewej strony kadru), wysokie budynki to tzw. Manhattan, który dopiero co przeszedł remont |
|
Widok na przeciwną stronę Odry z gmachem Biblioteki Uniwersyteckiej |
|
Widok na Ostrów Tumski |
|
Początek bulwaru Dunikowskiego |
|
Kolejne spojrzenie na Ostrów Tumski i nowy, biały budynek |
|
Amfiteatr |
|
Amfiteatr |
|
Amfiteatr |
|
Tabliczka na jednym z kamieni ustawionych na bulwarze |
|
Ostatni fragment bulwaru Dunikowskiego. Po lewej za drzewami stoi hala targowa, która prawdopodobnie również będzie w przyszłości pokazywana na blogu, po prawej widoczny czerwony most prowadzący na wyspę Piasek |
Inwestycja zakończona w ubiegłym roku we Wrocławiu nie ustrzegła się błędów. Jednak ogólny odbiór jest bardzo dobry. Czy w Bydgoszczy uda się również wykonać tak dobrze remont? Trzeba być dobrej myśli, jednak można mieć spore obawy. We Wrocławiu na około kilometrowy odcinek przeznaczono około 20 milionów złotych. U nas na niemal dwukrotnie dłuższe nabrzeża (od mostu Bernardyńskiego do Pomorskiego) Urząd Miasta przeznaczy 22 miliony złotych
Oby tylko z naszych bulwarów nie wyszła fuszerka:/ trzeba bedzie dokładnie pilnować urzędników jaki ekipę wykonującą nabrzeża.
OdpowiedzUsuńwrocek to wielkie ogromne miasto, ma najwiecej mostow w polsce chyba, i rozwija sie swietnie szczegolnie nad odra, wyslac tam naszych niech podpytuje ucza sie i unikaja bledow wroclawian bo pewnie i takie byly. Trzymam kciuki za Bydzie.
OdpowiedzUsuńRemont 7 lat od wykonania. O Jezusie!! Jakie to nadal wszystko schludne, czyste, równe... Jakby zaszła taka potrzeba to pewnie usiadłbym na tych płytkach nawet i w garniturze z przyjemnością. U nas bieżące utrzymanie i wykonanie inwestycji jest na kiepskim poziomie. Ułożona u nas nawierzchnia jest krzywa, nierówna, z wybojami. A po krótkim czasie dochodzą do tego ptasie kleksy, gumy do żucia, piach, plamy po różnych substancjach i nikt nie czuje się zobowiązany przywrócić temu ład. Przykre
OdpowiedzUsuńJestem dziwnie spokojny że u nas tak nie będzie :-((( będzie kolejna fuszerka ... tyle czarnego humoru.
OdpowiedzUsuńA na poważnie widziałem kilometry martwej rzeki - na żywo - uwięzionej w betonie, brukowej kostce i kamieniu z prawie zerową roślinnością na nadbrzeżach ... jak nie ma ludzi - jak na zdjęciach lub jest ich mało - robi upiorne wrażenie - prawie jak wymarłe miasto - już tęsknię za naszym rozwalonym nadbrzeżem z roślinami, kaczkami i ich gniazdami i ich młodymi ... za żyjącą rzeką ... szkoda - a może można by to jakoś połączyć i nie pójść w betonową gigantomanie ????
Może na zdjęciach tak wyszło, ale tam jest bardzo dużo zieleni. Bulwar Dunikowskiego przylega do sporego parku. Bulwar Kaczyńskich to krótki odcinek betonu, ale to tak jakby narzekać na beton na ulicy Stary Port ;)
UsuńNie chodzi o to aby rozwalić nadbrzeże w centrum - tam już sie nie da nic zrobić ... ale o to aby nie zabetonować do reszty rzeki - jak zrobiono przy okazji budowy mostu Trasy Uniwersyteckiej ... mamy tam wysokie betonowe nadbrzeża i rzeka jest na tym odcinku martwa ... a kawałek dalej gdzie jeszcze tego nie zrobiono żyje ... abyśmy za kilkanaście lat nie "żyli" na BwB tematem - 'jak uwolnić Brdę i nadbrzeża z betonu i przywrócić rzekę do życia" ... na całym świecie trwa rewitalizacja miast - to dlatego np. w NY na każdym budynku stawia się ogród - wieżowce pomijam ;-), wytycza się nowe parki i zielone trasy rowerowe w miejscu ulic, nadbrzeża nie zalewa się po prostu betonem a robi naturalne zatoczki, mini plaże, przystanie ... a my - lejem beton, dajem kostkę brukową i - wychodzi Wielka Kuweta jak przy odrestaurowanej śluzie ... może by pomyśleć 'do przodu' a nie jak zawsze - wstecz ...
UsuńAle bulwar przy Trasie Uniwersyteckiej jest w zasadzie tym samym co ten kawałek dalej w stronę centrum. Tylko jest 30/40 lat młodszy i przez to jest w nieznacznie lepszym stanie. Znaczy zostawmy dziury, żeby było tam "życie"?
UsuńMają zostać dziury ?? Szkoda że nie przeczytałeś mojego postu wyżej ... no ale trudno :-(
UsuńBydgoszcz jeszcze nie jest tak wielkomiejska jak Wrocław więc ma więcej do zrobienia ale też i więcej możliwości. Na pewno żeby przyciągnąć ludzi nad rzekę potrzebna jest porządna infrastruktura. inaczej będzie to obszar martwy jako miejska tkanka tak jak dzieje się to do tej pory. Na wschód od mostu Pomorskiego nie widać tłumów spragnionych kontaktu z naturą i w kierunku zachodnim też jest ich niewielu.
OdpowiedzUsuńWystarczy zobaczyć co zostali zrobione nad starym kanałem od ronda Grunwaldzkiego do 4 służy. Okropność, brak pomysłu i brak bieżącego utrzymania aż zasmuca. Znacznie więcej dzikiego uroku miało to miejsce przed zmianami. Teraz jest trochę lepiej, dużo zmienił też nowy blok budlexu ale i tak pomysł na to miejsce według mnie slaby
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńPrzekleństwa będą usuwane
UsuńKiedy lodówka przestaje działać, szybka i profesjonalna naprawa jest kluczowa, aby uniknąć straty żywności i innych problemów. Wybierając serwis, warto zwrócić uwagę na firmy z doświadczonymi technikami, którzy oferują usługi naprawy na miejscu. Specjalistyczne usługi naprawy lodówek we Wrocławiu są dostępne pod adresem https://serwisagd-technik.pl/naprawa-lodowek-wroclaw/, co ułatwia szybkie znalezienie pomocy.
OdpowiedzUsuń