sobota, 13 sierpnia 2016

[Konsultacje społeczne] Nowy most tramwajowy

Do końca zbliżają się kolejne w tym roku konsultacje społeczne. Tym razem dotyczące budowy nowego mostu tramwajowego. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozważa dwie lokalizacje nowego mostu - na przedłużeniu zjazdu z "Górnego Tarasu" przy ulicy Perłowej oraz w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego. Obie lokalizacje przybliżyłem we wpisie z lutego: [Rozbudowa sieci tramwajowej] Gdzie wybudować nowy most?



Co ważne oba warianty zakładają budowę nowego mostu drogowego w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego (druga nita). Ponadto wariant pierwszy zakłada budowę nowej pętli tramwajowej przy ulicy Bałtyckiej/Fordońskiej i likwidację starej, wariant 2 nie wprowadzi żadnych zmian w rejonie pętli "Bałtycka". Poniżej przedstawiam argumenty za wybraniem wariantu 1 oraz uwagi do projektu, które zostały zgłoszone do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Was również namawiam do wysyłania swoich uwag na adres konsultacje@zdmikp.bydgoszcz.pl do jutra tj. niedzieli 14-08-2016. Karta konsultacyjna i pełen opis wszystkich wariantów możecie zobaczyć na stronie ZDMiKP. Jak pokazał przykład niedawnych konsultacji dotyczących przebudowy płyty Starego Rynku liczy się ilość. Niestety zazwyczaj nic więcej, dlatego zachęcam do wysyłania e-maili. Dla Was to tylko kilkanaście minut (gotowy wzór macie poniżej, wystarczy kopiować to co uważacie za słuszne), a dla całego miasta to inwestycja na kilkadziesiąt lat.


Argumenty za budową nowego mostu na wysokości ulicy Perłowej (wariant 1):
  • dodatkowa przeprawa przez Brdę dla służb ratunkowych - mosty Pomorski i Kazimierza Wielkiego nie mają wielkiej przepustowości, co w godzinach szczytu powoduje problemy z przejazdem ww. pojazdów
  • dodatkowa przeprawa przez Brdę dla pieszych i rowerzystów - dla rowerzystów będzie to atrakcyjna przeprawa (połączy środek dzielnicy Bartodzieje i Wyżyny), sąsiednie mosty nie są przystosowane dla potrzeb rowerzystów, pieszy również będą chętnie korzystać z nowego mostu z powodu oddalenia od hałaśliwych dróg
  • znaczne skrócenie drogi z "Górnego Tarasu" do Fordonu (dzisiaj tramwaj musi się cofać do ronda Toruńskiego i Fordońskiego),
  • odciążenie ronda Fordońskiego i Toruńskiego (znikną tramwaje do Fordonu, inne linie rozkładają się pomiędzy odcinki Perłowa - rondo Toruńskie - rondo Fordońskie i Perłowa - Bałtycka - rondo Fordońskie, co powinno pozwolić na minimalne skrócenie oczekiwania przez tramwaje na zielone światło),
  • dodatkowa pętla awaryjna dla tramwajów zjeżdżających z "Górnego Tarasu"
  • nowy most tramwajowy uczyni pobliskie tereny bardziej atrakcyjne pod inwestycje mieszkaniowe jeśli zostaną zlikwidowane ogródki działkowe
  • nowy most na wysokości ulicy Perłowej umożliwi wprowadzenie w przyszłości tramwajów w sam środek dużego osiedla Bartodzieje
  • budowa mostu na wysokości ulicy Perłowej nie zwiększy skomplikowania cyklu świateł w okolicy mostu Kazimierza Wielkiego, co znacznie wpłynie na przepustowość skrzyżowań Fordońska x Kazimierza Wielkiego i Toruńska x Kazimierza Wielkiego


Uwagi do wariantu 1:
  • budowa mostu z chodnikami po obu stronach - most stanie się bardziej atrakcyjny dla pieszych chcących obserwować widoki z mostu w obu kierunkach, chodniki po obu stronach pozwolą skrócić niektórym pieszym długość i czas przejścia (nie będzie konieczności przechodzenia dwukrotnie przez tory tramwajowej na których będą światła)
  • budowa zjazdów rowerowych na bulwary po stronie południowej podobnie jak po stronie północnej - umożliwi to łatwiejsze przemieszczanie się po ewentualnej budowie bulwarów nad Brdą po stronie południowej w obu kierunkach
  • zostawienie rezerwy pod most tramwajowy w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego - niewielki koszt takiej rezerwy powoduje ogromne oszczędnosci za kilkanaście/kilkadziesiąt lat kiedy taka przeprawa będzie konieczna
  • wykorzystanie lewego toru zjazdowego z "Górnego Tarasu" na węźle Perłowa tylko do skrętu w kierunku ronda Toruńskiego, natomiast prawy tor dla tramwajów jadęcych w kierunku Łęgnowa i na nowy most - wykorzystanie skrętu z Perłowej w stronę Łęgnowa  jest znikome (poza trasami zjazdowymi do zajezdni), kumulowanie większego ruchu na jednym torze może powodować korki
  • przedłużenie drogi rowerowej od mostu tramwajowego w dalszym ciągu ulicy Perłowej i dalej na "Górny Taras" oraz przedłużenie drogi rowerowej od nowego mostu drogowego w dalszym ciągu ulicy Planu 6-letniego - droga rowerowa umożliwy bezpieczny przejazd dla rowerzystów jadących z Wyżyn, Glinek i Kapuścisk na drugą stronę Brdy (lub w drugą stronę), obecnie najbliższy bezpieczny zjazd z "Górnego Tarasu" jest dopiero na wysokości ronda Toruńskiego, nie zachęca to do korzystania z rowerów
  • budowa wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych na węźle Bałtycka - umożliwi to sprawniejsze przesiadki z autobusów na tramwaje i odwrotnie co jest bardzo ważne na węzłach przesiadkowych oraz pozwoli na likwidację zatoczek autobusowych
  • budowa wydzielonego toru do skrętu w prawo dla tramwajów jadących od ronda Fordońskiego w stronę nowego mostu - wydzielony tor będzie powodował mniejsze zatory, tym samym zwiększy się przepustowość linii do Fordonu
  • budowa przystanku autobusowego przy siedzibie Zarządu Dróg Miejskich i komunikacji Publicznej - nowy przystanek ułątwi dojazd petentów do Zarządu Dróg oraz uczniów do pobliskiej szkoły
  • utworzenie przejścia dla pieszych przez torowisko na wysokości ulicy Wesołej/Bełzy 39 - Obecnie w tym miejscu funkcjonuje „dzikie” przejście dla pieszych. Realizacja takiego przejścia spowoduje, że piesi będą mogli bezpiecznie i legalnie dojść do celu. Udawanie, że nie ma problemu nie powoduje, że problemu nie ma. Obecnie w tym miejscu i tak istnieje ograniczenie prędkości dla tramwajów, dodatkowe przejście nie będzie powodować utrudnień w ruchu tramwajów
  • montaż podpórek rowerowych na skrzyżowaniach - Montaż podpórek ułatwi postój rowerów na skrzyżowaniach i zmniejszy ryzyko występowania niebezpiecznych sytuacji związanych z utratą równowagi.

Moje uwagi częściowo są zaczerpnięte z uwag innych osób, w tym Stowarzyszenia na rzecz rozwoju komunikacji publicznej w Bydgoszczy. Wszyscy jednogłośnie opowiadają się za wybraniem wariantu 1.

1 komentarz: