Wszystkie media powtarzają, że bydgoski dworzec będzie najnowocześniejszym dworcem w Polsce. Wydano wiele milionów złotych na przebudowę i mam wątpliwości czy jest to najnowocześniejszy dworzec. Mam wrażenie, że projektanci zapomnieli o... niepełnosprawnych i mniej sprawnych ludziach z dużymi bagażami. Czy w XXI wieku o takich osobach się zapomina?
Idąc z parkingu przed dworcem szedłem za facetem na wózku inwalidzkim. Zrobiłem kilka zdjęć przed dworcem, on dotarł dopiero do wejścia. Zrobiłem zdjęcia na poziomie 0, zszedłem na dół, on dotarł później przed kasy. A zdjęcia robię dosyć długo.
Wymienię tylko kilka błędów projektowych jakie zauważyłem na szybko:
- 4 schody przed wejściem, wcześniej wchodziło się bez żadnych problemów
- kolejne schody przed wejściem na peron 1, obok jest pochylnia, ale można było zrobić pochylnie na całej szerokości
- zaraz po wejściu do budynku trzeba... zejść na dół do kas
- brak ruchomych schodów na perony, brak nawet taśmy która pomaga wciągnąć bagaż na peron, jest winda, ale czy winda da radę zabrać ludzi po przyjeździe pociągu?
- nawierzchnia peronów z fazowanej kostki betonowej, która nie wygląda estetycznie, a kółka bagażów hałasują
- perony, które nie odpowiadają dzisiejszym normom (dzisiaj przyjmuje się 76 cm jako wysokość peronów, a w Bydgoszczy będzie 38 i 55 cm), przez co będzie problem z wchodzeniem do wagonów
- wszędzie pełno "Bardzo ważnych szafek z bardzo ważnymi instalacjami", nie wpływa to dobrze na estetykę
- będzie Wi-Fi, ale nie będzie gniazdek w poczekalniach, kto podróżuje ze smarfonem wie, że gniazda są bardzo ważne
Ale fakt, dworzec wygląda ciekawie, ale przejdźmy do zdjęć
Wymienię tylko kilka błędów projektowych jakie zauważyłem na szybko:
OdpowiedzUsuń- 4 schody przed wejściem, wcześniej wchodziło się bez żadnych problemów
BĘDZIE DOJAZD PO BOKACH DLA WÓZKÓW. TRZEBA POCZEKAĆ DO KOŃCA REMONTU.
- kolejne schody przed wejściem na peron 1, obok jest pochylnia, ale można było zrobić pochylnie na całej szerokości
W CZYM TO PRZESZKADZA?
- zaraz po wejściu do budynku trzeba... zejść na dół do kas
I TAK TRZEBA BYŁO ZAWSZE SCHODZIĆ NA DÓŁ ŻEBY DOSTAĆ SIĘ DO TUNELU I NA PERONY. TERAZ WSZYSTKO JEST NA JEDNYM POZIOMIE.
- brak ruchomych schodów na perony, brak nawet taśmy która pomaga wciągnąć bagaż na peron, jest winda, ale czy winda da radę zabrać ludzi po przyjeździe pociągu?
JAK CHCESZ ZROBIĆ TAŚMOCIĄG NA PERONY 3, 3A, 4 I 4A? WIDZIALEŚ KIEDYS TAKI CO ZAKRĘCA?
- nawierzchnia peronów z fazowanej kostki betonowej, która nie wygląda estetycznie, a kółka bagażów hałasują
TU ZGODA. MOZNA BYLO ZROBIĆ PŁYTY.
- perony, które nie odpowiadają dzisiejszym normą (dzisiaj przyjmuje się 76 cm jako wysokość peronów, a w Bydgoszczy będzie 38 i 55 cm), przez co będzie problem z wchodzeniem do wagonów
GDY PROJEKTOWANO DWORZEC PRZYJMOWAŁO SIĘ 55CM
- wszędzie pełno "Bardzo ważnych szafek z bardzo ważnymi instalacjami", nie wpływa to dobrze na estetykę
ZGADZA SIĘ. ALE W CZYM CI TO PRZESZKADZA?
- będzie Wi-Fi, ale nie będzie gniazdek w poczekalniach, kto podróżuje ze smarfonem wie, że gniazda są bardzo ważne
TRZEBA NAŁADOWAĆ PRZED PODRÓŻĄ TELEFON. JA ZAWSZE TAK ROBIĘ.
FAJNA FOTORELACJA. DZIEKUJE I POZDRAWIAM
BĘDZIE DOJAZD PO BOKACH DLA WÓZKÓW. TRZEBA POCZEKAĆ DO KOŃCA REMONTU.
UsuńMożna było to zrobić łagodnie bez schodów
W CZYM TO PRZESZKADZA?
Bo schody tam są niepotrzebne? Jaki jest sens budowania schodów jak jest miejsce na łagodną pochylnię na całej szerokości?
JAK CHCESZ ZROBIĆ TAŚMOCIĄG NA PERONY 3, 3A, 4 I 4A? WIDZIALEŚ KIEDYS TAKI CO ZAKRĘCA?
Taśmociągi stosuje się na schodach, a nie w tunelach
ZGADZA SIĘ. ALE W CZYM CI TO PRZESZKADZA?
Zero estetyki
TRZEBA NAŁADOWAĆ PRZED PODRÓŻĄ TELEFON. JA ZAWSZE TAK ROBIĘ.
Nie wiem kim jesteś, bo się nie podpisałeś. Widocznie mało podróżujesz. Ostatnio miałem okazję być 35h w podróży (od wyjścia z jednego hotelu, do wejścia do drugiego), mam wyjątkowo wytrzymałą baterię, ale nie dało rady żeby bateria wytrzymała.
Tasmociagi stosuje się na schodach a nie w tunelach. Ok, a jak to zrobisz na perony 3, 3a, 4, 4a? Tam schody zakrecaja. Tam się po prostu nie da tego zrobić. A pojemna winda w zupełności Starczy.
UsuńWszystko da się zrobić, a pojemna winda nie wystarczy. Polecam zwiedzić inne nowe stacje w Polsce i powiedzieć czy wystarczyły. Nie wystarczyły, a do tego często nie działają.
UsuńAle czy każdy musi jechać windą?
UsuńPanie wiwix proponuję się chociaż raz podpisać... tylko ty bronisz każdego bubla na skyscraperze, teraz się tutaj z tą dziwną propagandą przeniosłeś...
UsuńPanie anonimowy, jak widzisz nie muszę się podpisywać, bo znasz moją niezmienną opinię ze SSC. Miło mi, że mnie poznałeś bądź dotarłeś po olsztyńskim IP. Ale kończąc tutaj dyskusję, zapytam raz jeszcze, czy każdy musi jechać windą? Czy każdy potrzebuje ruchomych schodów? Czy muszą być schodu ruchome i windy? Czy każdy zawsze jedzie z wielką walizą? Czy jakiś niepełnosprawny albo schorowany dziadek nie odjechał z nowego dworca albo nie wszedł do pociągu? Czy każdy pociąg ma podłogę 1m? Czy do szynobusu, Elfa, Flirta, Darta wskakujesz z 38mm lub 55mm? Czy EN57 i wagony 111a będą jeździły jeszcze 40 lat? Wiesz jak będzie wyglądała kolej za 5-10lat? Widziałeś jak wygląda kolej i dworce na zachodzie? Na ilu byłeś? Ja mieszkałem 5 lat po za Polską. 4 razy jechałem do Polski przez pół Europy koleją 24h z 6 przesiadkami. Czy każdy ma Facebooka, smartfona, i go musi naładować na stacji żeby kliknąć LUBIE TO? Jaki % pasażerów przychodzi na stację pół godziny-godzinę przed odjazdem pociągu naładować telefon? Ile % baterii naładujesz przez 5-10minut czekając na transport? Nie można tego zrobić w domu albo pociągu? Czy każdy wchodzi z rowerem do windy? Czy każdy kupuje bilety w kasie na minus 1, skoro przez neta, telefon jest TANIEJ i szybciej a bilet masz na SMSa? Czy dworzec jest już w 100% gotowy i w całości otwarty żeby oceniać? Czy dworzec dostałby dofinansowanie UE skoro byłby barierą dla niepełnosprawnych i seniorów? Na te pytania i wiele innych nie ma konstruktywnej odpowiedzi. Jest tylko że ma być i basta. To jest dopiero propaganda. Uszanuj proszę, że są pasażerowie, którzy z niego korzystają i są zadowoleni. Nie jest idealnie, coś tam można było oczywiście zrobić lepiej, ale jest gigantyczna różnica funkcjonalna, o wizualnej nie wspominając. Na plus dla pasażera i gościa który przybędzie do Bydgoszczy. I tego jako stały klient kolei oczekiwałem. I na ładniejszym dworcu póki co nie byłem. Tobie nie musi się on podobać. Przyjąłem do wiadomości już dawno. Pozdrawiam.
UsuńNie ja Cię rozpoznałem i napisałem tamten post, więc mnie proszę nie osądzać że znam Twój IP. Nie znam. Ale skoro zostałeś rozpoznany to następnym razem miej choć trochę odwagi się podpisać...
UsuńNie rozumiem Twojej krucjaty "dworzec jest tak zaj..., że nie macie prawa go krytykować, a na początku XX wieku to sobie radzili bez i było dobrze". Może być lepiej, ale dziwnym zbiegiem okoliczności na każdy wytknięty błąd reagujesz jakbyś się oparzył. Człowieku wyluzuj, bo Twoich bredni nie da się czytać.
Naprawdę ostatnie kilka zdań.
UsuńSą osoby które dworzec krytykują i są osoby które nowy dworzec chwalą.
Jeden jeździ Skodą, inny Audi. Jeden ma korek wstydu, inny jeździ na PB.
Ty możesz dworzec krytykować, a ja mogę go chwalić. Czyż nie???...
Skoro moich bredni nie da się czytać, to wyłącz komentowanie pod Twoimi ździśkami.
No chyba ze oczekujesz że będą tylko opinie zgodne z Twoim tokiem myślenia.
Nie ma sensu się kłócić. Obojgu Nam zależy na Bydgoszczy. Tylko że inaczej ją postrzegamy. Ale każdy jest inny.
Jeszcze raz pozdrawiam i z mojej strony wszystko co miałem do powiedzenia.
Nie mam zamiaru wyłączać możliwości komentowania. Apeluję jeszcze raz - wyluzuj, nie reaguj tak alergicznie na wytknięte błędy nie Twojej inwestycji...
UsuńNajnowocześniejszy to będzie dworzec Fabryczny w Łodzi. :-)
OdpowiedzUsuńna którym skończy bieg kilka pociągów na dobę :)
UsuńMało wiesz, więc się wypowiesz :-) Normalka. :-)
UsuńTo nie jest stacja przelotowa, więc pociągi będą tam kończyły i zaczynały bieg. Będą pustki, zobaczysz. Tam akuta wywalono pieniądze w błoto. No ale to była inwestycja typowo polityczna a nie ekonomiczna.
UsuńBryła budynku wygląda nieźle, ale dla mnie dyskwalifikują ten projekt takie kwiatki jak :
OdpowiedzUsuń-schody przed dworcem- masakra !
-zjazd w dół do kas - też utrudnienie, nie każdy kupujący bilet od razu idzie na peron
-płyty na peronach po których walizki skaczą i hałasują - szok kto to wymyślił
Wszystkich wkurzają niskie perony. Jako że jestem jednym z tych którzy je budowali, powiem tylko ze idzie coś tam jeszcze ugrać. A mianowicie chodzi o podbicie toru. Można go jeszcze tak podbić i obniżyć (nie uszkadzajac przejść podziemnych) że perony miały by wysokość 45mm zamiast 38mm, oraz 62mm zamiast 55mm. Tylko trzeba to wymóc na inwestorze PKP. Niby to 7mm, ale zawsze wyżej.
OdpowiedzUsuńPssst! Proszę popraw, "nie odpowiadają normOM" a nie "normĄ". Zgadzam się z tym, że jedna winda to za mało, żeby pomóc ludziom mniej sprawnym i tym z dużymi bagażami dostać się na peron, miałam nadzieję, że będzie więcej udogodnień, jak np we Wrocławiu. Jak na razie dworzec jest też ubogi w automaty do kupna biletów, ale mam nadzieję, że to się zmieni, zanim cały zostanie oddany do użytku.
OdpowiedzUsuńMało jeżdżę pociągami więc nie za bardzo znam normy wysokości peronów. Widziałem kiedyś w Warszawie Elfa, który po otwarciu drzwi miał wysuwane i opuszczane stopnie. Może o to chodzi w tych niskich peronach. Zauważyłem na naszym dworcu, że wszystkie prowadzenia dla niewidomych (frezy itp) zbyt bardzo wystają ponad poziom posadzek co może skutkować potykaniem się o nierówności. Poza tym nowy budynek robi na prawdę dobre wrażenie - poczekajmy aż go rzeczywiście wykończą.
OdpowiedzUsuńNapis z niedalekiej odległości: "Bydgoszcz Głowna" niewidoczny :p (niebieski na tle niebieskich szyb)- czyj to pomysł?...
OdpowiedzUsuń