czwartek, 18 maja 2017

[Stary Rynek i uliczki wokół] Przed rewitalizacją

Tej jesieni wystartuje długo oczekiwana rewitalizacja Starego Rynku. Razem z najważniejszym placem w mieście rewitalizacji poddane zostaną okalające go ulice tj. Malczewskiego, Grodzka, Przy Zamczysku, Rybi Rynek, Pod Blankami, Przyrzecze oraz Jana Kazimierza


Często pytacie co z rewitalizacją Starego Rynku. Pod koniec kwietnia zapytałem o to Urząd Miasta Bydgoszcz, przy okazji zapytałem o niewyremontowane uliczki wokół rynku oraz Plac Kościeleckich.
Na część odpowiedzi na moje pytania muszę poczekać jeszcze maksymalnie miesiąc, dlatego nie zwlekając postanowiłem przedstawić co się dowiedziałem na temat zapowiadanych od wielu miesięcy (lat) prac budowlanych.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy planuje ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych w zakresie przebudowy płyty Starego Rynku oraz ulic Malczewskiego, Grodzka, Rybi Rynek, Przy zamczysku, Pod blankami, Jana Kazimierza i Przyrzecze w lipcu 2017 roku. Prace budowlane związane z przebudową zostaną rozpoczęte po rozstrzygnięciu przetargu, o którym mowa powyżej (planowany termin rozpoczęcia - wrzesień 2017 roku). Dokładne terminy rozpoczęcia oraz harmonogram prac przedstawi wybrany w przetargu wykonawca robót budowlanych.
Nie uzyskałem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi na pytania dotyczące Placu Kościeleckich. Biuro Komunikacji Społecznej na dwa pytania dotyczące szczegółów prac oraz terminu przetargu na przebudowę odpowiedziało jednym zdaniem: "Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej nie dysponuje projektem przebudowy Placu Kościeleckich".
Zapytałem również o to czy Urząd Miasta podjął jakiekolwiek próby nakłonienia właściciela działki przy Rybim Rynku i spichrzach do uporządkowania terenu (obecnie znajduje się tam tzw. dziadoparking) oraz o to czy istnieją jakiekolwiek metody zmuszenia do likwidacji parkingu i czy Miasto rozważa takie kroki. Na odpowiedź w tej sprawie musimy jednak poczekać. Biuro Komunikacji Społecznej poinformowało, iż ze względu na konieczność zebrania wszystkich danych, udostępnienie informacji nie może dojść do skutku w terminie wskazanym w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Jednocześnie poinformowano mnie, że otrzymam odpowiedź na zadane pytania nie później niż dwa miesiące od dnia złożenia wniosku, czyli do 20 czerwca.

Poniżej pokazałem zdjęcia stanu w jakim jest Stary Rynek i uliczki wokół oraz opis co się zmieni. W tekście opisuję kolory, proszę wybaczyć jeśli źle je nazwałem.

Stary Rynek
Płyta rynku ma zostać zbudowana w jednym poziomie. Po obu stronach ratusza mają się pojawić ekrany multimedialne do wyświetlania informacji na temat miasta. Z rynku znikną samochody, które wkrótce skutecznie odstraszą chętnych do posiedzenia w jednym z ogródków piwnych. Przy nowych budynkach przy Mostowej 2 powstało jedno miejsce parkingowe o ograniczonym czasie parkowania, w dniu kiedy robiłem zdjęcia stało tam sześć samochodów. Zrezygnowano z budowy fontanny w osi dawnej pierzei zachodniej, jest to efekt prac archeologicznych przeprowadzonych kilka miesięcy temu. Kilkaset lat temu na środku Starego Rynku stał ratusz, po rewitalizacji jego pozostałości zostaną odkopane i przykryte taflą szkła. Nie planowane są zmiany na terenie przylegającym do ratusza, obecnie znajduje się tam niewielki parking i tak pozostanie. Więcej o projekcie mogliście przeczytać w tym wpisie









Malczewskiego
Ulica projektowana jest jako ciąg pieszo-jezdny o parametrach drogi dojazdowej. Ulica zostanie jednokierunkowa, szerokość powierzchni ruchu kołowego planuje się na 3-3,5 metra. Droga zostanie wyłożona kostką kamienną rzędową, wjazdy na posesje wykonane zostaną z kostki granitowej, a chodniki z płyty granitowej

Kolor czerwony: płyty granitowe, kolor jasnoniebieski: kostka kamienna rzędowa/kocie łby/kostka bazaltowa, kolor ciemnoniebieski: kostka granitowa




Grodzka
Ulica Grodzka została podzielona na dwa odcinki od Malczewskiego do Mostowej i od Mostowej do Bernardyńskiej. Pierwszy odcinek projektowany jest podobnie jak ulica Malczewskiego. Drugi zaprojektowano jako drogę o szerokości jezdni od 3,5 do 5 metrów (ulica miejscami jest jednokierunkowa, miejscami dwukierunkowa), chodnik powstanie po obu stronach ulicy i będzie miał szerokość minimum 1,25 m. chodnik będzie wyżej niż jezdnia

Kolor szary: kostka kamienna rzędowa, Kolor czerwony: płyty granitowe, kolor ciemnoniebieski: kostka granitowa












Rybi Rynek
Z przesłanych przez Urząd Miasta materiałów wynika jedynie, że Rybi Rynek stanie się placem miejskim, nie będzie można tutaj parkować. Jak już wcześniej wspomniałem czekam na odpowiedź w sprawie prywatnego parkingu przy spichrzach, teren obecnie szpeci okolicę. Zapytałem Urząd Miasta czy istnieją jakiekolwiek sposoby, aby zmusić właściciela do poprawienia wyglądu tej działki i czy Miasto zamierza cokolwiek z tym zrobić, odpowiedź powinna nadejść do 20 czerwca









Plac Solny
Z materiałów jakie otrzymałem z Urzędu Miasta wynika, że nie ma planów przebudowy Placu Solnego. Obecnie teren służy jako parking, a nabrzeże przy barze Barka jest bardzo dziurawe







Przy Zamczysku
Ulica projektowana jest jako droga dwukierunkowa o przekroju 1x2 (po jednym pasie w każdą stronę), szerokość pasa ruchu planowana jest na 2,5 metra. Po obu stronach będzie znajdował się chodnik o zróżnicowanej szerokości (minimum 1,25 metra). Droga zostanie wyłożona kostką kamienną rzędową, wjazdy na posesje wykonane zostaną z kostki granitowej, podobnie jak skrzyżowanie ulic Przy Zamczysku i Magdzińskiego, chodniki będą wyłożone płytą granitową. W miejscu obecnego postoju taksówek znajdzie się miejsce postoju autokarów. Chodnik będzie wyżej niż jezdnia

Kolor szary: kostka kamienna rzędowa, Kolor czerwony: płyty granitowe, kolor ciemnoniebieski i fioletowy: kostka granitowa, kolor błękitny: kostka kamienna





Plac Kościeleckich
Rewitalizacja najważniejszego placu dla nocnej komunikacji miejskiej obiecał Prezydent podczas wmurowania kamienia węgielnego pod budowę pobliskiego biurowca Immobile K3 (postępy przy budowie biurowca możecie zobaczyć tutaj). Jak już wspomniałem powyżej, Biuro Komunikacji Społecznej na dwa pytania udzieliło odpowiedzi: "Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej nie dysponuje projektem przebudowy Placu Kościeleckich"













Jana Kazimierza
Większość ulicy Jana Kazimierza została wyremontowana kilka lat temu, nie ruszono krótkiego odcinka pomiędzy ulicą Pod Blankami, a Wałami Jagiellońskimi na wysokości parkingu poziomowego. Ulica projektowana jest jako droga dwukierunkowa o przekroju 1x2 (po jednym pasie w każdą stronę), szerokość pasa ruchu planowana jest na 3,5 metra. Po obu stronach będzie znajdował się chodnik o zróżnicowanej szerokości (minimum 1,25 metra). Droga zostanie wyłożona kostką kamienną rzędową, wjazd do parkingu poziomowego wykonany zostanie z kostki granitowej, chodniki będą wyłożone płytą granitową

Kolor szary: kostka kamienna rzędowa, Kolor czerwony: płyty granitowe, kolor ciemnoniebieski: kostka granitowa


Pod Blankami
Ulica Pod Blankami została podzielona na dwa odcinki od Podwale do Trybunalskiej i od Trybunalskiej do Długiej. Pierwszy odcinek projektowany będzie jako droga dojazdowa o przekroju 1x1 (droga jednokierunkowa) o szerokości 3,5 metra. Na odcinku od ulicy Podwale do Jana Kazimierza znajdzie się obustronny chodnik o zróżnicowanej szerokości (minimum 1,25 m), od ulicy Jana Kazimierza do Trybunalskiej (przy parkingu poziomowym) chodnik będzie tylko z prawej strony. Natomiast odcinek od Trybunalskiej do Długiej projektowany jest jako ciąg pieszo-jezdny o parametrach drogi dojazdowej i przekroju 1x1 (ulica dwukierunkowa bez przejazdu). Szerokość powierzchni dla ruchu kołowego wyniesie 3-3,5 metra, na początkowym odcinku wybudowany zostanie chodnik obustronny o zróżnicowanej szerokości (minimum 1,25 m), końcowy odcinek wyposażony zostanie w obustronne opaski o szerokości około 50 centymetrów. Chodniki będą wyżej niż jezdnia


Kolor szary: kostka kamienna rzędowa, kolor czerwony: płyty granitowe, kolor ciemnoniebieski: kostka granitowa, kolor jasnoniebieski: kostka kamienna rzędowa/kocie łby/kostka bazaltowa






















Przyrzecze
Ulica projektowana jest jako ciąg pieszo-jezdny o parametrach drogi dojazdowej o przekroju 1x1. Ulica będzie dwukierunkowa bez przejazdu na odcinku od ulicy Długiej do Ku Młynom, a od Ku Młynom do Farnej pozostanie jednokierunkowa. Szerokość jezdni wyniesie 3-3,5 metra, chodnik zlokalizowany zostanie z prawej strony i będzie miał szerokość minimum 1,25 metra, od strony Młynówki jezdnia zostanie ograniczona krawężnikiem, a miejsca postojowe będą wydzielone elementami małej architektury. Droga zostanie wyłożona kostką kamienną rzędową, a chodniki płytą granitową



Kolor czerwony: płyty granitowe, kolor jasnoniebieski: kostka kamienna rzędowa/kocie łby/kostka bazaltowa, kolor ciemnoniebieski: kostka granitowa













Zaułek
Ulica projektowana jest jako ciąg pieszo-jezdny o parametrach drogi dojazdowej. Ulica zostanie jednokierunkowa, szerokość powierzchni pieszo-jezdnej wyniesie 3,5-4,5 metra. Droga zostanie wyłożona kostką kamienną rzędową


 Kolor jasnoniebieski: kostka kamienna rzędowa/kocie łby/kostka bazaltowa











3 komentarze:

  1. Stary Rynek zapowiada się po prostu rewelacyjnie ... żadnej zieleni, fontanny, czegoś co go urozmaici, piękna pustynia z kostki - idealna na taką pogodę jak dziś ... będzie się można smażyć jak na patelni ... a dzieciaki które weźmiemy na spacer ile mają atrakcji ... nie będą mogły się napatrzeć na tę kostkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miasto, które kieruje się ku rzece, swoją symbolikę chce powiązać z wodą (co uważam za bardzo słuszne) nie powinno popełniać błędu i rezygnować z fontanny na głównym placu miasta jakim jest Stary Rynek! Nie ważne jest miejsce, punkt na płycie, w którym miałaby powstać owa fontanna (wierzę w zdolnych projektantów) lecz symbol, którego zabraknąć nie może!
    Piękna podświetlona Fontanna na Starym Rynku, a za ścianą Wyspa Młyńska pełna zieleni - to jest wielka szansa dla Bydgoszczy na przyciągnięcie mieszkańców miasta i okolicznych miejscowości jak i turystów.

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja nie rozumiem dlaczego miasto sukcesywnie likwiduje miejsca parkingowe w centrum. Przy rewitalizacji jakiejkolwiek uliczki, projekty są robione w taki sposób, żeby miejsc parkingowych było mniej lub w ogóle. Tutaj widzę, że autor również nie lubi parkingów na rybim rynku i placu solnym. Zgadzam się, że to nie wygląda najlepiej ale gdzie ci ludzie mają parkować ??

    Później wszyscy się dziwią, ze biznes w centrum umiera a ludzie siedzą w galeriach handlowych.

    Jak te parkingi zostaną zlikwidowane to zniknie jakieś 50-100 miejsc parkingowych. Efekt będzie taki, że lokale na starym mieście będą miały mniejszą ilość klientów i po jakimś czasie zaczną się zamykać. Będziemy mieli piękne place które świecą pustkami, a witryny sklepów i kawiarni będą przystrojone szyldami "LIKWIDACJA", "DO WYNAJĘCIA". (tak jak to się dzieje obecnie na Gdańskiej).

    OdpowiedzUsuń